⭕️ مساعده چیست؟
مساعده که به انگلیسی Advance میشود بخشی از حقوق پرسنل میباشد که معمولا قبل از پایان هر ماه به علت نیاز کارمندان به آنها پرداخت میشود و در زمان تهیه لیست حقوق و دستمزد همان ماه به طور کامل از حقوق آنها تحت عنوان مساعده کسر میگردد.
پرداخت مساعده اصولا ضوابط خاص خود را دارد.میتوان گفت مساعده مبلغی است که به عنوان علی الحساب حقوق به کارگر پرداخت میشود و مبلغ آن در پایان هر ماه باید صفر شود.
معمولا اگر شرکت خصوصی باشد میزان مساعده ماهیانه معمولا مدیر شرکت یک سقفی برای مدیر مالی تعیین میکند که اگر پرسنل در حین کار تسویه کرد شرکت پرداخت بیشتر از حقوق پرسنل نکرده باشد و از این بابت ضرری نبیند و بطور معمول شرکتها برای پرسنل تازه استخدام کمتر از یکماه مساعده پرداخت نمیکنند.
لازم به ذکر است که مساعده ذیل کسورات توافقی قرار میگیرد.
💠نحوه ثبت حسابداری مساعده
برای ثبت نمودن مساعده در زیر مجموعه داراییها و حسابهای دریافتنی غیر تجاری، حسابی تحت عنوان مساعده پرسنل میسازیم که ماهیت این حساب مانند حسابهای دریافتنی، بدهکار میباشد. پس این اشتباه است که در زمان پرداخت مساعده، آنرا با ثبت حقوق و دستمزد انجام دهیم زیرا تا زمانی که ماه به پایان نرسد، کار پرسنل هیچگاه کامل نشده که بخواهیم حقوقی پرداخت کنیم.
مساعده در واقع تا پایان ماه به عنوان طلب شرکت از پرسنل حساب میشود و ثبت آن بشرح زیر میباشد:
حسابهای دریافتنی غیرتجاری/مساعده پرسنل (بدهکار) *
صندوق (بستانکار) *